Er du sexavhengig?

Den svenske Dysberoendeklinikens kriterier for sexavhengighet er følgende:


1) Du har gjentatte mislykkede forsøk på å motstå impulsen fra å engasjere deg i en seksuell/seksuelt relatert handling.
2) Du har en eskalerende følelse av spenning før den seksuelle/seksuelt relaterte handlingen.
3) Du har nytelse eller lettelse når man engasjerer seg i den seksuelle/seksuelt relaterte handlingen.
4) Minst 5 av følgende:
  • Engasjerer deg ofte i den seksuelle/seksuelt relaterte handlingen, eller forberedelser til slike handlinger.
  • Du gjør dette i større utstrekning eller over lenger tid enn du hadde beregnet.
  • Du har gjentatte forsøk på å redusere, kontrollere eller stoppe de seksuelt relaterte handlingene.
  • Du bruker mye tid på aktiviteter som er nødvendige for å gjennomføre den seksuelt relaterte handlingen
  • Du engasjerer deg ofte i de seksuelle/seksuelt relaterte handlingene, selv når man er forventet å oppfylle yrkesmessige, akademiske, sosiale eller hjemlige oppgaver/plikter.
  • Du oppgir eller reduserer viktige sosiale, yrkesmessige eller rekreasjonsmessige aktiviteter på grunn av de seksuelle/seksuelt relaterte handlingene.
  • Du fortsetter med de seksuelle/seksuelt relaterte handlingene i visshet om vedvarende eller gjentatte sosiale, finansielle, psykologiske eller fysiske problemer som forårsakes av handlingene.
  • Tolleransøkning: behov for å øke intensiteten eller frekvensen av de seksuelle/seksuelt relaterte handligene for å oppnå ønsket effekt, eller for å fortsette handlingen med samme intensitet – men med redusert effekt.
  • Rastløshet eller irritasjon når man forhindres i å engasjere seg i de seksuelle/seksuelt relaterte handlingene.
5) Man har hatt symptomer på problemet i minst en måned eller det har gjentatt seg over en lengre periode. 


Link til: Faglig bøker rundt avhengighet



4 kommentarer:

  1. da er vi to som er sexavhengige

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, merker jo mer jeg skriver jo flere tar kontakt rundt dette. Alltid hyggelig med tilbakemeldinger iallfall. Klem

      Slett
  2. Takk for en tankevekkende blogg! Det er mye skam og selvforakt knyttet til sexavhengighet, og ikke minst føler man seg så alene, fordi dette er så vanskelig å snakke om. Selv sliter jeg med motsetningen mellom lysten og skammen etterpå, som typisk kommer med en gang jeg har fått utløsning. Jeg har aldri blitt misbrukt eller opplevd traumatiske situasjoner, jeg har heller aldri hatt psykiske problemer og lever et stabilt og kjærlig familieliv, men kjenner meg veldig spaltet og komplisert når det gjelder seksualitet. Det er umulig å forklare det kort og enkelt i et kommentarfelt, men det gir i hvertfall godt å kunne lese andres tanker. Da føler jeg meg litt mindre alene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er ikke alene, og man trenger ikke ha opplevd store traumatiske opplevelser som liten, for å bli sexavhengig. Men jeg tror likvel at de fleste av oss har et usunt familie system. Det har iallfall jeg, med en far som ikke viste følelser og en mor som var overbeskyttende. Mine behov som liten ble likke helt dekket uansett. Og du.... ensomhet var en av grunnene til at jeg valgte sex. Men man kan ikke få bort følelsen av ensomhet, ved hjelp av sex. Tvert om, man føler seg desto enda mer alene etterpå.

      Slett